Nowe ogłoszenia

Garaż w bryle czy wolnostojący?

Wybór niestety nie będzie należał do najłatwiejszych. Oba rozwiązania mają swoje plusy i minusy ale w pierwszej kolejności powinniśmy określić jaki ma być nasz garaż, co będziemy od niego oczekiwać i jaką docelowo ma spełniać funkcję.

W ubiegłej dekadzie największą popularnością cieszyły się garaże małe, jednostanowiskowe, bardzo często były to tzw. ,,blaszaki”. Dzisiaj garaż jest poniekąd wyznacznikiem statusu. Już nie stawia się ,,blaszaków” ani malutkich jednostanowiskowych. Obecnie panuje moda ma garaże dwustanowiskowe umieszczone za domem. Garaż nie służy już tylko do przechowywania samochodów, obecnie miejsce to pełni również funkcję magazynową. Często umieszczane się tam rowery, narty, dziecięce zabawki i inne potrzebne nam rzeczy.

Przedstawimy kilka pomocnych rad jaki powinien być garaż.

1) Lepiej zainwestować w garaż na dwa samochody, aby w przyszłości nie mieć problemu z umieszczeniem kolejnego samochodu lub większej ilości rzeczy.
2) Bryła garażu nie może dominować nad domem. Najczęściej wybieranymi garażami są garaże samodzielne lub połączone z bryłą budynku mieszkalnego o wymiarach ok. 6 na 7 m.
3) Usytuowanie garażu i jego kształt są określone, tj. garaż ma mieć kształt prostokąta o stałych proporcjach. Pamiętajmy jednak przy wyborze miejsca, że do garażu musimy dojechać a przecież nikt nie chce mieć zniszczonego trawnika lub całej działki zabudowanej kostka brukową.
4) Warto skonsultować swoje pomysły lub projekt domu z garażem z architektem, który będzie w stanie wprowadzić ewentualne poprawki co do funkcjonalności garażu i dogodnego połączenia pomieszczenia ze strefa mieszkalna.
5) Warto mieć na uwadze, że za duża bryła garażu, jego złe ulokowanie i zaplanowanie przestrzeni może skutkować zakłóceniem organizacji wyglądu zewnętrznego domu oraz kłopotów
np. komunikacyjnych w jego codziennym użytkowaniu! Garaż i dom mają być funkcjonalnie ze sobą połączone, a jeżeli garaż jest zbudowany oddzielnie, to ma być jak najdogodniej ulokowany na działce.
6) Każdy garaż powinien mieć: podjazd, odpowiednie oświetlenie wewnątrz i na zewnątrz oraz wentylację, dobrze jeżeli będąc w bryle budynku będzie ogrzewany.
7) Warto z rozmysłem zaprojektować podjazd, ponieważ musi nam ułatwiać manewrowanie. Ponadto podjazd jest istotnym elementem w komunikacji pomiędzy domem a garażem.

Jak dobrać wielkość garażu?

Najważniejsze kryteria to:
– wielkość samochodu i konieczność zagwarantowania miejsca postojowego
– gabaryty sprzętów, które będą przechowywane w garażu
– chęć posiadania w garażu dodatkowego wyposażenia (np. w postaci półek, szafek itp.)

Garaż to nie tylko miejsce przechowywania samochodu, garaż to również miejsce, z którym wiąże się konieczność wjechania i późniejszego wyjechania pojazdem. Wygodne manewry z pewnością będą decydowały o komforcie użytkowym.

Dopasowując wielkość garażu do typu samochodu należy zachować kilka zasadach pomiarowych.
1) Należy zmierzyć zarówno długość, szerokość jak i wysokość pojazdu.
2) Dokonując pomiaru długości pojazdu trzeba uwzględnić hak holowniczy. Najczęściej ze względów praktycznych do takiego wymiaru dodaje się standardowo około 1,0 m długości.
3) Szerokość pojazdu przeważnie mierzy się przy otwartych drzwiach, dzięki czemu wsiadanie  i wysiadanie z samochodu po każdej ze stron (po dodaniu 1,0 m zapasu szerokości) jest wygodne.
Inną propozycją jest pomiar szerokości pojazdu przy otwartym jednym skrzydle drzwiowym – takie
rozwiązanie pozwala na zmniejszenie powierzchni garażu i niekiedy zakup tańszego obiektu.

Stanowisko przeznaczone na jedno miejsce postojowe powinno posiadać wymiary około:
dł. około 6,0 m
szer. około 3,0 m
wys. co najmniej 2,20 m

Plusy garażu w bryle domu to:

  • Oszczędność miejsca na działce
  • Wygoda w użytkowaniu podczas różnych warunków atmosferycznych
  • Możliwość zaplanowania przestrzeni garażowej z innymi pomieszczeniami gospodarczymi
  • Oszczędność w przypadku, gdy jedna ze ścian domu jest wspólna ze ścianą garażową
  • Możliwość zaaranżowania przestrzeni nad garażem

Minusy garażu w bryle domu:

  • Jeżeli garaż nie jest oddzielony od strefy mieszkaniowej np. kotłownią lub innym pomieszczeniem gospodarczym, to zapach spalin czy olejów może wnikać do domu
  • Połączenie garażu z bryłą domu może stwarzać pewne zagrożenia (m.in. najwięcej włamań odbywa się przez garaż), dlatego warto zainwestować w antywłamaniowe i przeciwpożarowe drzwi i stale monitorować wentylację garażu
  • Konieczne jest odpowiednie wykonanie odwodnienia posadzki garażowej np. do centralnego wpustu czyli tzw. „koperty” albo poprzez odwodnienie liniowe zlokalizowane przy bramie wjazdowej.
  • Już na etapie projektu domu musimy wiedzieć jaki ma być nasz garaż, ponieważ rozbudowa garażu w bryle domu jest niemożliwa np. ze względu na rozmieszczenie innych pomieszczeń w bryle, czy usytuowanie domu na działce.

Plusy garażu wolnostojącego:

  • Sprawdzają się na bardzo wąskich działkach
  • Dobre rozwiązanie dla osób, które muszą rozłożyć koszty budowy domu na etapy
  • Łatwiejsze doświetlenie pomieszczeń domowych dzięki wyodrębnieniu garażu z bryły budynku, ponieważ żadna ze ścian nie jest wspólna z garażem

Garaż wolnostojący można rozbudować np. poprzez dodanie wiaty czy altany

Minusy garażu wolnostojącego:

  • Podczas wznoszenia garażu wolnostojącego na działce obowiązują nas przepisy określające minimalne odległości od granic posesji,       co może powodować zabranie miejsca na działce
  • Brak możliwości przejścia tzw. „suchą stopą” z samochodu do domu
  • Dodatkowe opłaty za garaż, zróżnicowane w zależności od uchwały organu administracji miejscowej.

Jaki garaż wybierzemy jest zależne tylko od nas i w niektórych przypadkach od Urzędu wydającego zezwolenie na budowę.
Pod wieloma względami garaż w bryle budynki wydaje się być korzystniejszą opcją ale należy pamiętać, że estetyka niektórych zabudowań na to nie pozwoli. Warto w takim przypadku skorzystać z pomocy architekta który może nam narysować nasz dom z garażem – to bardzo ułatwi nam podjęcie decyzji.